15-12-2020

De definitieve versie van WinRAR 6.00 is vrijgegeven!

Berlijn, 9 december 2020: win.rar GmbH, RAR Benelux en RARLAB.COM presenteren met trots de definitieve vrijgave van WinRAR 6.00. We zijn er trots op dat we 25 jaar na de eerste versie onze gebruikers een van de uitgebreidste en efficiëntste compressie- en archiveringssoftware kunnen bieden die er bestaat. Deze nieuwe versie biedt diverse verbeteringen in gebruiksvriendelijkheid, in het specifiek het omgaan met het uitpakken van meerdere archieven tegelijkertijd en het werken met meerdere archieven tegelijkertijd.

De hoogtepunten van deze nieuwe versie:

Er zijn nieuwe opties toegevoegd aan het vraagvenster bij leesfouten, welke kan vele uren bij het inpakken kunnen besparen indien er kleine vergrendelde bestanden voorbijkomen tijdens een grote reservekopie-operatie. De optie "Negeren" maakt het mogelijk om door te gaan met de verwerking met daarbij alleen de al gelezen bestandsdelen. De andere optie, "Alles negeren" doet hetzelfde voor alle toekomstige leesfouten. Bijvoorbeeld, als de gebruiker een bestand inpakt die gedeeltelijk vergrendeld is door een ander proces, en als dan de optie "Negeren" wordt gekozen in het vraagvenster bij leesfouten, dan zal alleen een deel van het bestand worden opgeslagen voorafgaand aan het onleesbare gebied in het archief. Dit kan het onderbreken van langdurige inpakopties voorkomen, maar de gebruiker moet zich er wel van bewust zijn dat bestanden die zijn ingepakt met de optie "Negeren" niet volledig zijn. De eerdere opties "Opnieuw" en "Afsluiten" zijn nog steeds aanwezig in dit vraagvenster.

WinRAR geeft een waarschuwing bij het sluiten als een of meer ingepakte bestanden zijn gewijzigd door exterme programma's, maar waarbij WinRAR het niet gelukt is om de bestand eerst terug op te slaan naar het archief omdat een extern programma deze nog steeds vergrendeld heeft. Deze waarschuwing omvat de lijst van gewijzigde bestanden en biedt aan om direct af te sluiten met als gevolg het kwijtraken van wijzigingen, of de optie om terug te keren naar WinRAR en om het desbetreffende externe programma te beëindigen. Eerdere versies gaven een vergelijkbare waarschuwing bij het bewerken van een bestanden maar het herinnerde gebruikers er niet opnieuw aan bij het sluiten van WinRAR.

Indien meerdere archieven tegelijkertijd uitgepakt moeten worden, dan heeft de gebruiker nu de mogelijkheid om de optiegroep "Archieven uitpakken naar" te gebruiken, te vinden op het tabblad "Opties" van het uitpakdialoogvenster. Hiermee kan worden gekozen om uitgepakte bestanden in een bepaalde doelmap op te slaan, naar afzonderlijke submappen in een doelmap, naar afzonderlijke submappen in archiefmappen of direct naar archiefmappen. Het vervangt de optie "Archieven uitpakken naar submappen" en is alleen beschikbaar als meerdere archieven zijn geselecteerd. Deze functie verbetert de gebruiksvriendelijkheid bij het werken met meerdere archieven.

Bij het uitpakken van een deel van een bestand uit een compacte volumereeks, dan zal WinRAR proberen om volumes over te slaan aan het begin en zal het beginnen met uitpakken vanaf het volume het dichtst bij het opgegeven bestand. Standaard stelt WinRAR de compacte statistieken in aan het begin van een compact volume dat groot genoeg is, indien mogelijk. Voor zulke volumes kan het uitpakken van een deel van de bestanden vanuit het midden van een volumereeks sneller zijn, maar het heeft verder geen invloed op de prestaties als alle ingepakte bestanden uitgepakt worden.

Zoals gebruikelijk zijn fouten opgelost die zijn opgetreden tijdens het gebruik van eerdere WinRAR-versies opgelost, waarmee we gebruikers een stabiele en foutvrije ervaring kunnen bieden.

Gebruikers kunnen een volledige lijst van alle verbeteringen en alle opgeloste fouten hier vinden: https://www.winrar.be/nl/winrar-6-00

WinRAR 6.00 64-bits en 32-bits kan worden gedownload via https://www.winrar.be/nl/download

WinRAR is beschikbaar in meer dan 40 talen en is compatibel met Windows 10, 8.1, 8, 7 en Windows Vista. Voor alle Android-gebruikers is de RAR-app beschikbaar op Google Play. De opdrachtregelversie van WinRAR is ook beschikbaar voor Linux, FreeBSD en macOS.

Over WinRAR

WinRAR is de 32-bits en 64-bits Windows-versie van het RAR-archiveerprogramma, het krachtige archiveer- en archiefbeheerprogramma. RAR-bestanden kunnen, in de meeste gevallen, tot meer dan 30 procent effectiever inhoud comprimeren in vergelijking met ZIP-bestanden. De meest voorname functies van WinRAR zijn onder meer zeer krachtige compressie van document- en multimediabestanden, bestandsversleuteling, verwerking van andere archiefindelingen, programmeerbare zelf-uitpakkende archieven (SFX), herstel van beschadigde archieven en ondersteuning voor Unicode.