06-03-2019

De definitieve versie van WinRAR 5.70 is er en staat klaar om te downloaden!

Berlijn, 28 februari 2019 - win.rar GmbH, RAR Benelux en RARLAB.COM zijn blij om u de definitieve vrijgave van WinRAR 5.70 te presenteren! In deze nieuwe versie is de focus gelegd op verbeteringen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, maar ook op het vervallen van ACE-ondersteuning welke nodig was, doordat er een potentieel beveiligingsrisico ontstond via ongeldige ACE-archieven.

WAARSCHUWING: POTENTIËLE BEVEILIGINGSKWETSBAARHEID en vervallen van ondersteuning van ACE-archiefindeling

WinRAR staat bekend om zijn brede ondersteuning van alle populaire compressie-indelingen. Een recent rapport van Check Point Software heeft een potentieel beveiligingskwetsbaarheid naar boven gebracht in het bibliotheekbestand UNACEV2.DLL, welke werd in gebruikt in eerdere versies van WinRAR om ACE-archieven uit te pakken. Er zijn tot dusver geen aanvallen bekend, maar om WinRAR-gebruikers van een stabiele en zuivere versie te voorzien, is WinRAR 5.70 uitgebracht. Aangezien UNACEV2.DLL niet meer is bijgewerkt sinds 2005 en hiervan geen broncode beschikbaar is, is besloten om ACE-archiefondersteuning te laten vervallen vanaf WinRAR 5.70. Nu de uiteindelijke en stabiele versie van WinRAR 5.70 is geïntroduceerd wordt het sterk aanbevolen direct de nieuwe 5.70-versie te installeren.

Aan gebruikers die niet geïnteresseerd zijn in een upgrade of die nog geen vertaalde versie van WinRAR 5.70 geboden wordt, geldt het advies van win.rar GmbH om het bestand UNACEV2.DLL te verwijderen uit de huidige WinRAR-versie om zodoende weer betrouwbaar beschermd te zijn. Alle gebruikers van WinRAR 5.10 of nieuwer kunnen het bestand UNACEV2.DLL vinden in de WinRAR-programmamap. Gebruikers van oudere versies van WinRAR dan 5.10 kunnen het UNACEV2.DLL-bestand vinden in de submap Formats van het WinRAR-programma.

Werken met de verschillende tijdsaanduidingen in Windows

WinRAR-gebruikers hebben nu de mogelijkheid om te werken met de diverse bestandstijdaanduidingen die Windows biedt. Het is mogelijk om bestandstijden te kiezen op basis van hun wijzigingstijd, aanmaaktijd of laatste-openingstijd bij het inpakken van gegevens met de optie "Te verwerken bestanden" op het tabblad "Tijd" van het inpakdialoogvenster. Dit kan zeer nuttig zijn, in het specifiek bij het maken van reservekopieën met WinRAR. Daarnaast biedt WinRAR nu de optie om in de bestandslijst kolommen weer te geven met de aanmaaktijd en laatste-openingstijd indien deze gegevens beschikbaar zijn, waarmee de gebruiker meer informatie wordt geboden.

Verbeteringen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid

We krijgen geregeld verzoeken van gebruikers en klanten om bepaalde functies toe te voegen. Deze worden zo mogelijk ingebouwd in de eerstvolgende versie. Vanaf nu kunnen gebruikers het gedrag aanpassen van de optie "Elk bestand in een los archief plaatsen" van het tabbald "Bestanden" middels twee nieuwe opties "Dubbele extensies voor archieven" en "Archieven in submappen". Op deze manier worden reservekopie-mogelijkheden verder aangevuld en kan de gebruiker de gegevens sorteren op basis van hun eisen.

De nieuwe optie "Bestandslijst" > "Exacte groottes" biedt de gebruiker de mogelijkheid om de bestandsgrootte weer te laten geven in bytes, indien deze optie aan is gezet. Als deze optie is uitgeschakeld, dan worden de groottes afgerond en weergegeven in KB of MB. Hiernaast biedt de optie "Bestandlijst" > "Lijststijl" > "Aanvinkvakken" het gebruik van aanvinkvakken om items in de bestandslijst te selecteren, waarmee de gebruiksvriendelijkheid verder wordt vergroot.

Alle uitbreidingen en verbeteringen hierboven genoemd zijn ook beschikbaar in de opdrachtregelversie van WinRAR.

Een volledig overzicht van alle verbeteringen en opgeloste fouten vindt u hier: https://www.winrar.be/nl/winrar-5-70
De 32-bits versie en de 64-bits versie van WinRAR 5.70 kan worden gedownload via: https://www.winrar.be/nl/download

WinRAR is beschikbaar in meer dan 40 verschillende talen en is compatibel met Windows 10, 8.1, 8, 7 en Windows Vista.
Voor alle Android-gebruikers is de app "RAR for Android" beschikbaar op Google Play. De opdrachtregelversie van WinRAR is ook beschikbaar voor Linux, FreeBSD en macOS.

Over WinRAR

WinRAR is de 32-bits en 64-bits Windows-versie van het RAR-archiveerprogramma, het krachtige archiveer- en archiefbeheerprogramma. RAR-bestanden kunnen, in de meeste gevallen, tot meer dan 30 procent effectiever inhoud comprimeren in vergelijking met ZIP-bestanden. De meest voorname functies van WinRAR zijn onder meer zeer krachtige compressie van document- en multimediabestanden, bestandsversleuteling, verwerking van andere archiefindelingen, programmeerbare zelf-uitpakkende archieven (SFX), herstel van beschadigde archieven en ondersteuning voor Unicode.