Het klassieke compressieprogramma blijft op koers met sterke compatibiliteit, ondersteuning van nieuwe formaten en veel andere functies op het gebied van beveiliging en gebruikersgemak.

Berlijn, 30 september - win.rar GmbH en RARLAB hebben de vrijgave aangekondigd van de nieuwe versie van het krachtige compressieprogramma en archiefbeheerder WinRAR 3.80. WinRAR 3.80 is beschikbaar ter download vanaf 1 oktober op de WinRAR-site (www.winrar.be). Als onderdeel van een speciale promotie biedt Download.com de software aan per 30 september.

De compressiesoftware ondersteunt nu ZIP-archieven die Unicode-bestandsnamen bevatten in UTF-8-formaat. Als een ZIP-archief wordt gemaakt die Unicode-tekens kent in de bestandsnaam, dan wordt tevens de gehele bestandsnaam in Unicode opgeslagen. De implementatie van de Unicode-ondersteuning voor de WinRAR-gebruikersinterface is ook verbeterd.

Een andere nieuwe functie is de mogelijkheid om ZIP-archieven uit te pakken die zijn versleuteld met AES en zijn gemaakt met WinZip.

De nieuwe functie "Bestanden permanent wissen" biedt zelfs een grote veiligheid: gebruikers hebben de mogelijkheid om bestanden te verwijderen, ze naar de prullenbak te verplaatsen of ze permanent te wissen. Door een bestand permanent te wissen worden de gegevens in het bestand overschreven met zogenoemde nul-bytes. Verwijderde gegevens is hiermee beschermd tegen ongewild terughalen. WinRAR heeft gebruikerspecifieke instellingen welke in profielen zijn opgeslagen. In deze nieuwe versie kunnen deze instellingen worden ingeschakeld door het contextmenu te openen (rechtermuisknop op een bestand). Hiervoor geldt wel dat de optie "Toevoegen aan contextmenu" moet zijn ingeschakeld. Deze optie is te vinden in het dialoogvenster Profielinstellingen.

"Ons RAR-formaat blijft backwards compatibel en kan ook worden uitgepakt door oudere versies. Door deze functionaliteit te bieden staan we voor een duurzaam zakelijk beleid dat vertrouwen ontwikkelt in ons bedrijf." zegt Öncül Kaya, Managing Director van win.rar GmbH. "Onze klanten hoeven zich geen zorgen te maken over wijzigingen in het formaat waardoor hun vrienden of zakenpartners deze niet meer kunnen openen."

Andere hoogtepunten van deze nieuwe versie:

Een volledig overzicht van alle nieuwe WinRAR 3.80-functies - waaronder deze in de opdrachtregelversie - kan worden gevonden op  http://www.winrar.be/nl/nieuw-in-4-00