Winrar  30-09-2008

Het klassieke compressieprogramma blijft op koers met sterke compatibiliteit, ondersteuning van nieuwe formaten en veel andere functies op het gebied van beveiliging en gebruikersgemak.

Berlijn, 30 september - win.rar GmbH en RARLAB hebben de vrijgave aangekondigd van de nieuwe versie van het krachtige compressieprogramma en archiefbeheerder WinRAR 3.80. WinRAR 3.80 is beschikbaar ter download vanaf 1 oktober op de WinRAR-site (www.winrar.be). Als onderdeel van een speciale promotie biedt Download.com de software aan per 30 september.

De compressiesoftware ondersteunt nu ZIP-archieven die Unicode-bestandsnamen bevatten in UTF-8-formaat. Als een ZIP-archief wordt gemaakt die Unicode-tekens kent in de bestandsnaam, dan wordt tevens de gehele bestandsnaam in Unicode opgeslagen. De implementatie van de Unicode-ondersteuning voor de WinRAR-gebruikersinterface is ook verbeterd.

Een andere nieuwe functie is de mogelijkheid om ZIP-archieven uit te pakken die zijn versleuteld met AES en zijn gemaakt met WinZip.

De nieuwe functie "Bestanden permanent wissen" biedt zelfs een grote veiligheid: gebruikers hebben de mogelijkheid om bestanden te verwijderen, ze naar de prullenbak te verplaatsen of ze permanent te wissen. Door een bestand permanent te wissen worden de gegevens in het bestand overschreven met zogenoemde nul-bytes. Verwijderde gegevens is hiermee beschermd tegen ongewild terughalen. WinRAR heeft gebruikerspecifieke instellingen welke in profielen zijn opgeslagen. In deze nieuwe versie kunnen deze instellingen worden ingeschakeld door het contextmenu te openen (rechtermuisknop op een bestand). Hiervoor geldt wel dat de optie "Toevoegen aan contextmenu" moet zijn ingeschakeld. Deze optie is te vinden in het dialoogvenster Profielinstellingen.

"Ons RAR-formaat blijft backwards compatibel en kan ook worden uitgepakt door oudere versies. Door deze functionaliteit te bieden staan we voor een duurzaam zakelijk beleid dat vertrouwen ontwikkelt in ons bedrijf." zegt Öncül Kaya, Managing Director van win.rar GmbH. "Onze klanten hoeven zich geen zorgen te maken over wijzigingen in het formaat waardoor hun vrienden of zakenpartners deze niet meer kunnen openen."

Andere hoogtepunten van deze nieuwe versie:

• De bijwerkoptie "Vragen voor overschrijven" en "Bestaande bestanden overslaan" in het dialoogvenster "Archiefnaam en -parameters" vereenvoudigt het beheer van uw archieven en voorkomt tevens het onbedoeld overschrijven van uw archieven. U beslist wat WinRAR doet bij het bijwerken van bestaande bestanden in een archief. In tegenstelling tot de bestaande mogelijkheden "Bestaande bestanden alleen vernieuwen" en "Bestanden toevoegen en bijwerken" worden de bestandstijden genegeerd en worden alleen de bestandsnamen vergeleken.
  • WinRAR en RAR kennen nu een statusbalk die de voortgang weergeeft bij het uitpakken van archieven die bestaand uit meerdere delen onder voorwaarde dat de individuele delen in dezelfde map geplaatst zijn. WinRAR 3.80 geeft ook de statusbalk weer bij het uitpakken van TAR-archieven.
  • WinRAR 3.80 biedt nu ook ondersteuning voor aanhalingsteken in de opdrachtregels van zelfuitpakkende modules (SFX-modules) in de grafische gebruikersinterface (GUI). Indien nodig kunnen twee aanhalingsteken worden ingesteld. Met de nieuwe SFX-scriptopdracht Bijwerken en de bijbehorende opties in het tabblad Bijwerken (zie het dialoogvenster Uitgebreide SFX-opties) worden de bestandstijden gecontroleerd tijdens het uitpakken en worden de bestanden bijgewerkt op basis van deze tijden. In de SFX-scriptopdracht Snelkoppeling en de opdracht "Snelkoppeling toevoegen..." bij de uitgebreide SFX-opties kan een enkel pictogrambestand worden opgegeven die het pictogram bevat voor de koppeling.
  • WinRAR en RAR gebruiken de omgevingsvariabelen die gebruikt kunnen worden in bestanden die een lijst van bestandsnamen bevatten, zoals *.exe of Desktop.
  • Voor TAR-archieven met gegevens ongelijk aan nul wordt nu ook ondersteuning geboden in het "Extra veld", alswel TAR-archieven die geen blok bevatten aan het archiefeinde bestaande uit 512 nul-bytes.
  • De consoleversie van RAR geeft nu de controlesom weer van nieuw ingepakte gegevens bij het bijwerken van bestanden in compacte archieven.
  • De nieuwe schakeloptie -cp biedt gebruikers de mogelijkheid om een compressieprofiel in de opdrachtregelstand mee te geven. Echter, dit wordt enkel ondersteund door de versie met de grafische gebruikersinterface WinRAR.exe, maar niet door de consoleversie rar.exe.
  • De grootte van het WinRAR-dialoogvenster "Uitpakpad en -opties" kan in WinRAR 3.80 worden versleept met de muis naar de gewenste grootte. WinRAR zal deze grootte dan opslaan.
  • De toetsencombinatie Shift-Tab kan worden gebruikt in het WinRAR-hoofdvenster om te wisselen tussen de verschillende interface-onderdelen (zoals bestanden, het commentaar, de bestandsboom, het adres) in omgekeerde volgorde.
  • En nog veel meer...

Een volledig overzicht van alle nieuwe WinRAR 3.80-functies - waaronder deze in de opdrachtregelversie - kan worden gevonden op  http://www.winrar.be/nl/nieuw-in-4-00